13.11.09

Τα καλέμια του Μιρό, τα βιβλία του Νταλί























Χουάν Μιρό: Μακέτα Εl Gossos VΙΙΙ, 1978, γκουάς, παστέλ, μελάνι εκτύπωσης και κολλάζ σε χαρτί.

O Χουάν Μιρό λάτρευε τη χαρακτική και ο Σαλβαντόρ Νταλί τη λογοτεχνία. Οι δύο κορυφαίοι ζωγράφοι, εκτός από τον κοινό τόπο καταγωγής (Καταλανία), είχαν και άλλη μία κοινή αγάπη, την εικονογράφηση βιβλίων.

Ο πρώτος εξερεύνησε την ιδιαίτερη αυτή μορφή τέχνης χαράσσοντας τις φόρμες που άλλοτε ζωγράφιζε.

Ο δεύτερος, ως μανιώδης αναγνώστης αλλά και συγγραφέας, αρεσκόταν στο να ντύνει με εικόνες βιβλία ξακουστά, όπως ο «Δον Κιχώτης» του Θερβάντες, αλλά και πολλά άλλα, λιγότερο γνωστά μα εξίσου σημαντικά στο σύμπαν αυτής της πολυσχιδούς ιδιοφυΐας.

Εχοντας ήδη γοητεύσει το κοινό της Θεσσαλονίκης, η έκθεση «Dalibros» («Ο Νταλί και τα βιβλία») θα φιλοξενείται από την αύριο ως τις 30 Ιανουαρίου 2010 στο Ινστιτούτο Θερβάντες.

Οσο για τη μακεδονική πρωτεύουσα, βρίσκεται στην ευχάριστη θέση να φιλοξενεί την έκθεση «Ο Μιρό της Μαγιόρκα και τα εργαστήρια σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας» από το Σάββατο 14 Νοεμβρίου ως τις 7 Ιανουαρίου 2010 (Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης).

«“Για μένα η χαρακτική είναι μια ανώτερη μορφή έκφρασης” μου είπε ο Μιρό. “Αποτέλεσε μέσο για να απελευθερωθώ, να επεκταθώ, να ανακαλύψω νέα πράγματα, παρ΄ ότι στην αρχή ήμουν αιχμάλωτος των περιορισμών της, ορισμένων εργαλείων και κάποιων συνταγών με υπερβολική εξάρτηση από την παράδοση. Ο αυταρχισμός του εργαλείου ηττήθηκε σταδιακά. Μπορεί να χρησιμοποιήσω ένα καλέμι ή ένα κοπίδιαλλά και τα δάχτυλα, τα χέρια, ένα καρφί ή ένα παλιό κατσαβίδι”» παραθέτει ο Ζακ Ντυπέν στον πρόλογο του βιβλίου «Ο Μιρό χαράκτης Ι». Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν 47 χαρακτικά έργα του Μιρό από τις σειρές «Τα σκυλιά», «Ιδρυμα Πάλμα» και «Οι άνθρωποι της θάλασσας» από την περίοδο 1974-1981.

Παράλληλα θα εκτίθενται έργα 27 σύγχρονων εικαστικών καλλιτεχνών, βραβευμένων με τις υποτροφίες Ρilar Juncosa & Sotheby΄s, οι οποίοι φιλοξενήθηκαν και δούλεψαν στα εργαστήρια της Μαγιόρκα, στους ίδιους χώρους που διήνυσε ο ίδιος ο Μιρό κατά την τελευταία δημιουργική περίοδο της ζωής του. Την έκθεση επιμελείται ο Μάριος Ελευθεριάδης.




















Εικονογράφηση εξωφύλλου του βιβλίου «Speak of the devil» (κείμενα διαφόρων) με την υπογραφή του Σαλβαντόρ Νταλί.

Α συγκίνητος από την τέχνη της εικονογράφησης δεν έμεινε ούτε ο Νταλί, ο οποίος, όπως και ο Μιρό, ενθουσιαζόταν από την ιδέα ότι ξαφνικά δεν υπάρχει ένα μοναδικό έργο τέχνης, όπως συνέβαινε με τη ζωγραφική, αλλά εμφανιζόταν ένας μεγάλος αριθμός αντιτύπων των δημιουργιών.

Η έκθεση «Dalibros», που οργανώνεται από το Ιδρυμα GalaSalvador Dali, τον προσεγγίζει ως συγγραφέα, αναγνώστη και εικονογράφο. Η προσωπική βιβλιοθήκη του περιελάμβανε 4.337 βιβλία κάθε είδους. Τα 228 από αυτά φέρουν στα λευκά τους περιθώρια επίμονα σχέδια και ρηξικέλευθες σημειώσεις. Εκτός από τις περίτεχνες εκδόσεις της συλλογής του, εκτίθεται και μια σειρά φωτογραφιών με τον ίδιο να ποζάρει αυτάρεσκα, πάντα συντροφιά με ένα ή περισσότερα βιβλία. Την έκθεση επιμελείται η Μόντσε Αγκέρ, διευθύντρια του Κέντρου Μελετών για τον Νταλί.
Οι ποιητές τον μύησαν στις γραφικές τέχνες

Στο πλαίσιο του εφετινού 50ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα προβάλλεται μεταξύ 14 και 23/11 στον εξωτερικό χώρο της Αποθήκης Β1 στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης το ντοκυμαντέρ «Τα φωσφορίζοντα ίχνη των σαλιγκαριών». Το φιλμ προτείνει μια αναδρομή σε εκείνη τη δημιουργική στιγμή που ο Μιρό έβαλε χρώμα στα όνειρά του. Ο ίδιος μυήθηκε στις γραφικές τέχνες χάρη στη σχέση του με έναν κύκλο ποιητών και συγγραφέων που γνώρισε γύρω στο 1925 στο Παρίσι. Ξεκίνησε εικονογραφώντας βιβλία πολλών συγγραφέων, όπως ο Πολ Ελυάρ, στις γραφικές τέχνες αφοσιώθηκε όμως στη δεκαετία του 1960 παράγοντας χιλιάδες εκτυπώσεις και περισσότερα από 100 εικονογραφημένα βιβλία.

Πηγή: Το Βήμα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου